• [javascript protected email address]
  • [javascript protected email address]

delta hIlgai tingėjau rašyti straipsnį apie geoidus, bet pagaliau pribrendau.

Dauguma mūsų, matuojančių GNSS imtuvais žinome, kad nuolatos turime sukti galvą dėl aukščių - visą laiką kažkur nesueina galai. Dėl to prieš apytikriai 3 metus net esu rengęs apklausą GPS aukščių korekcija. Taip pat esu rašęs LGMS.lt - GNSS aukščių problema.

Trumpai aprašysiu situaciją, kaip galima žiauriai suklysti (ir esu tikras, kad dalis kolegų klysta), kai GNSS matavimų metu naudojamas neteisingas, o gal geriau sakyti - skirtingas geoido failas.

Situacija, su kuria susidūriau, įvyko naudojant Trimble R6 imtuvą, todėl manau, kad informacija bus naudinga daugeliui kolegų.

gps signalai van diggelen

Išklausęs GNSS kursą nusprendžiau pažiūrėti, kada būtų palankiausias metas pasinaudoti GPS palydovų L2C ir L2 signalais, kurie turėtų suteikti pranašumą matuojant sunkiomis sąlygomis. Bet kada ir kaip tai padaryti, reikia kažkaip pasiskaičiuoti.

Profesorius Van Digelenas per GNSS kursą viską padavė kaip ant lėkštutės - štai orbitoje  7 palydovai su L2C signalais ir dar 6 - su L2C ir L5. Štai almanachas, kuriame nurodyti visų palydovų numeriai ir PRN. Štai Trimble GNSS matavimų planavimo įrankis.

 

gps rocket

Štai ir pasibaigė puikus Stanfordo profesorių Per Enge ir Frank van Diggelen GNSS kursas. Kai kurie moduliai buvo gana sudėtingi, ypač liečiantys radijo ryšį ir imtuvų konstrukcijas, bet kiti buvo gana naudingi. Būtų puiku, jei panašaus lygio paskaitų galėtume sulaukti per geodezininkams organizuojamus kursus. Daug nerašysiu, tiesiog pateikiu peržiūrai užfiksuotas paskutinio modulio akimirkas.

Malonu žinoti, kad Lietuvoje šį kursą sekėme bent keturiese - buvo galima atsisiųsti kurso metu darytų bandymų duomenis CSV formatu, todėl išaiškinau kitus tris partizanus. :)

Nuotraukose matysite keletą kartų minimą GPS World puslapį, kuriame galima rasti informaciją apie GNSS sistemų būklę, štai jis - http://gpsworld.com/the-almanac.

Galvoju, kad jį reikės panaudoti susiplanuojant matavimus keliais imtuvais tuo metu, kai virš galvos skries daugiausiai palydovų, skledžiančių L2C ir L5 signalus ir pabandyti išsiaiškinti, ar jaučiama šių signalų įtaka matavimams.

 

L5 signalas

Ruduo ir žiema - GNSS imtuvų pirkimo metas. Tiems, kurie ruošiasi tai daryti - įdomi informacija apie GPS sistemos civilinius signalus L2C, L5 ir L1C. Jei trumpai - pasakėčios moralas yra toks, kad šie nauji signalai yra žymiai pažangesni, nei šiuo metu naudojamas L1. O po 2020 metų L2P (Y) signalas, kurį šiuo metu ir naudojame dvidažniam matavimui, gali keistis. Liko tik 5 metai, taigi, renkantis naują imtuvą verta susimąstyti.

 

topcon_relay_serviceŠiandien iš vieno instrumentų gamintojų atstovo Lietuvoje gavau reklaminį pranešimą, kuriame teigiama, kad 1cm tikslumu galima matuoti esant 35km nuo bazinės stoties.

Manau, kad yra tikrai ne taip.

Jei pažiūrėtumėte bet kurio imtuvo technines charakteristikas, pamatytumėte, kad imtuvo matavimo tikslumą tiek statiniu, tiek RTK metodais sudaro dvi sisteminės paklaidos - pastovi, priklausanti nuo konstrukcinių ir programinių imtuvo sprendimų, bei kintanti, kuri apskaičiuojama pagal atstumą nuo bazinės stoties.